تفاوت مدیرفنی بند الف و ب

تفاوت مدیرفنی بند الف و ب

تفاوت مدیر فنی بند الف و ب

مدیر فنی بند الف در آژانس های بند الف که وظیفه آنها فروش بلیط است فعالیت می کند. مدیر فنی بند ب در آژانسهای مسافرتی بند ب که وظیفه آنها فروش تور، ویزا، و سایر خدمات مسافرتی است فعالیت می کند، آژانسهای مسافرتی بند الف زیر نطر سازمان هواپیمایی کشوری و آژانسهای بند ب زیر نظر وزارت گردشگری فعالیت می کنند.

آژانس بند الف چه نوع آژانسی است؟

آژانس‌های هواپیمایی که وظیفه شان، صادر کردن و ذخیره بلیط برای مشتری ها است جز دفاتر خدمات مسافرتی بند الف هستند . البته قابل ذکر است که این دفاتر، برای پروازهای خارجی و داخلی بلیط ارایه می کنند. بنابراین، مدیر فنی که دراین دفتر فعالیت دارد، با عنوان مدیر فنی بند الف شناخته شده و وظایف مشخصی نیز برعهده دارد.

وظایف مدیر فنی بند الف:

وظایف مدیر فنی بند الف ، در آژانس بند الف ، شامل موارد زیر است:

مطالعه انواع بخشنامه های مرتبط با شرکت های مسافربری و اعمال بخش هایی از آن
تشکیل جلسه های رسمی با تمام کارکنان آژانس و مطلع کردن آنها از قوانین جدید
کنترل و نظارت بر نحوه عملکرد کانترهای داخلی و خارجی
تصمیم گیری در مورد پروازهای چارتر و کنترل آنها
بررسی میزان درآمد روزانه کانترهای داخلی و خارجی
بررسی فعالیت های داخل و خارج از آژانس کارکنان و تخمین کارآیی آنها
بررسی گزارش های مالی ماهیانه ارایه شده توسط حسابداری

آژانس مسافرتی بند ب:

آژانس مسافرتی بند ب یک نوع دفتر خدمات مسافرتی است که جهت ارائه خدماتی مثل فروش و رزرو تورهای مسافرتی، خدمات جابجایی مسافر ، اخذ ویزا ، رزرو هتل و اقامتگاه، صدور بیمه مسافرتی و خدماتی از این دست است،

وظایف مدیر فنی بند ب :

در حقیقت مدیر فنی بند ب، فردی است که به دلیل داشتن مهارت هایی مانند آگاهی و تسلط کامل بر قوانین و مقررات وزارت گردشگري و تسلط به زبان انگلیسی، میتواند در یکی از شرکتهای خدمات مسافرتی و گردشگري فعالیت کند. صلاحیت این فرد بعد از گذراندن دوره آموزشی مدیر فنی، توسط وزارت گردشگري مورد تایید قرار می گیرد.

سازماندهی :به این معنی است که تمام امکانات و مسئولین آژانس باید به گونه ای با هم هماهنگ شوند که در نهایت، اهداف آژانس را به بهترین نحو تامین کنند. در این راستا، مدیران باید ازکیفیت و کمیت واحدهای اقامتی، نوع ارتباط کارکنان با مراجعین، چگونگی اخذ ویزا و ارتباط های درون و برون سازمانی کارکنان شان اطمینان حاصل کنند.

برنامه ریزي:مواردی مانند تعیین بودجه و پیش بینی کردن میزان فروش، تهیه پکیج ها و مشخص کردن قیمت ها، انتخاب مقاصد گردشگری مناسب و انتخاب بازارهای هدف از وظایف مدیر فنی است.

مدیریت منابع انسانی : مدیران باید توانایی هدایت و مدیریت نیروی های انسانی را داشته باشند. از این جهت، مدیر باید بتواند:
با مدیران سایر دفاتر هواپیمایی ارتباط موثر برقرار کند.
پرسنل و کارکنان را در زمینه اطلاعات کسب کرده در مورد کارکنان توجیه کند
کمک به کارکنان برای توجیه مسافران در مورد قوانین سفری مانند قوانین ارزی، بهداشتی ، واکسیناسیون و…..

کنترل و نظارت : به این معناست که، مدیر باید قوانین سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگري را به طور کامل در آژانس اعمال نموده و در یک بازه زمانی، اثرپذیری آنها را بررسی کرده و نتایج نهایی را با نتایج مورد انتظار مقایسه کند. وظایفی که مدیران در این بخش برعهده دارند میتواند شامل :
– بررسی و حل کردن شکایت های مشتری ها مبنی بر کامل نبودن خدمات
-کنترل بر نحوه ثبت نام مسافران با مقصدهایی مختلف
-تهیه گزارش برای تعداد تورهای فروخته شده در یک ماه
-مطلع شدن از کیفیت و کمیت تورهای برگزار شده از طریق ارایه فرم نظر خواهی به مشتری ها
-بررسی تعداد تورهای برگزارشده در یک ماه و ارایه گزارش عملکرد به سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگري

تفاوت آژانس بند ب و آژانس بند الف چیست؟

مجوز تأسیس آژانس مسافرتی بند ب توسط وزارت گردشگری صادر می شود، ولی مجوز آژانس بند الف توسط سازمان هواپیمایی کشوری صادر می شود، بند الف تمرکز بر فروش بلیط دارد، آژانس های بند ب تمرکز بر فروش تور داردند.

    مدیرفنی بند الف و ب نیز مختص به ایران است و در هیچ کشوری با این نام وجود ندارد، و فقط می توان گفت کارمندان آژانسهای مسافرتی دوره های  آموزشی مربوط به صدور بلیط، رزرو هتل و یا طراحی تور را طی می کنند و در شرکت مسافرتی مشغول به فعالیت می شوند و پس از کسب تجربه، مدیرفنی آن آژانس یا شرکت مسافرتی می شوند.  










محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد