یکپارچگی فردی چیست؟

یکپارچگی فردی چیست؟

نویسنده: دکتر مهدی خدائی - استراتژیست و مدرس توسعه فردی و سازمانی

یکپارچگی فردی

خود عملی و یکپارچگی دو تاثیر اصلی هستند که کنترل احساسات و هیجان را بهبود می بخشند.

خود عملی از دانش و تجربه ناشی می شود و شامل خود آگاهی، خود اندیشی، همدلی و مهربانی است. یکپارچگی فردی « PIS » به رفتاری اشاره دارد که با قطب نمای اخلاقی و احساس خود سازگار باشد. اگر با یک موقعیت دشوار و نا آشنا رو به رو هستید، تصمیم گیری های همسو با ارزش های شما باعث ایجاد تعادل درونی می شود. 

تعاریف متعددی در رابطه با یکپارچگی فردی وجود دارد:

1- یکپارچگی زمانی حاصل می شود که ما به شیوه ای اصولی عمل کنیم که در آینده نسبت به عملکرد خود احساس خوبی داشته باشیم.

2- یکپارچگی حفظ یک خودِ صادق و کامل است. دیگران یکپارچگی فردی را اینگونه تعریف میکنند که به نقش خود در جامعه توجه داشته باشید و با بهترین قضاوت خود، رفتار کنید و در عین حال به دیگران نیز احترام بگذارید.

صداقت همچنین به عمل مطابق با استاندارد ها یا قوانین اخلاقی یک حرفه، سازمان یا جامعه اشاره دارد. ویژگی های یکپارچگی می تواند شامل صداقت، منصف بودن، قابل اعتماد بودن و رفتار محترمانه و مراقبت نسبت به خود و دیگران باشد.

یکپارچگی می تواند تفاوت های بین فرهنگی داشته باشد. در مطالعه ای در مورد یکپارچگی در حوزه مدیریت « MIS » انجام شده، یکپارچه بودن در 72 درصد از مدیران چینی مهم تلقی شده است، اما تنها 28 درصد از مدیران در ایالات متحده آن را مهم می دانستند.

پژوهشگران دریافتند که یکپارچگی یکی از مهم ترین عواملی است که بر توانایی فرد برای کنترل عاطفی تاثیر میگذارد. این یک حوزه تحقیقاتی تا حدی جدید با مطالعات قبلی کمّی است. یکی از تحقیقات قبلی نشان داد که صداقت برای ایجاد اعتماد و تعهد در روابط مهم است، افرادی که با صادقانه عمل می کنند به احتمال زیاد روابط نزدیک تری با دیگران ایجاد می کنند. همچنین بخش مهمی از توسعه فردی و حرفه ای و ایجاد مسئولیت پذیری است.

در مدل جدید توسعه فردی، « سبک زندگی و تفکر فن آورانه (مدرن) » که با علامت اختصاری « TLS » نمایش داده می شود و مخفف عبارت « Technological Thinking Lifestyle » می باشد، توسط اینجانب به عنوان علمی موثر و کاربردی در زمینه توسعه فردی، پژوهش، طراحی و تولید شده است.

یکپارچگی فردی را با توجه به شناخت کامل خود با استفاده از چارت « SWOT » و نهادینه کردن 5 بعدی توسعه فردی در شخصیت خود می باشد، که در نتیجه برندینگ شخصیت « Personality Branding » را در فرد رقم می زند.

این 5 بعد و پایه « TLS » عبارتند از:

  1. سلامت جسم، روح و روان.
  2. ثروت سازی پایدار.
  3. ارتباطات گسترده و سودمند.
  4. خلاقیت و ایده پردازی.
  5. شادی و لذت مدام.

به طور حتم با پرداختن مداوم و توجه ویژه به این 5 فاکتور به طور همزمان، یکپارچگی فردی شکل می گیرد. به طوری که شخص همواره از یک انسجام، تعادل، رضایت، عزت نفس و اعتماد به نفسِ در خور و شایسته، برخوردار می شود.

                

ویراستار: هستی معصومی








محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد